کیهانه

با عصبانیت خود چه کنیم ؟

1396/3/27 19:09
نویسنده : فرشته عباسی
35 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام و احترام به والدین عزیز

طبق گفته پدر اول روانکاوی (زیگموند فروید) شخصیت کودکان در پنج سال اول زندگی شکل میگیرد .با توجه به اهمیت این مرحله از زندگی نکات مهم آموزشی تقدیم شما میگردد.

  1. با عصبانیت خود چه کنیم : ما انسانها انواع احساسات را تجربه کردیم و میکنیم . یکی از انواع احساسات عصبانیت است . ولی نحوه رفتار ما در این گونه مواقع کاملا اکتسابی بوده .یعنی زمانی که بچه بودیم پدر یا مادر ما اعمالی را در مواقع عصبانیت انجام میدادند وما ناچار به تما شا ی آن رفتارها بودیم . ما هم از آنجایی که علاقه فراوانی به والدینمان داشتیم تمام رفتارهای آنها را هم قبول داشتیم .بنابراین اعمال آنها را کپی کرده و به همان صورت در مواقع عصبانیت عمل میکنیم .پدران ما همینطور و پدر پدرانمان.............

حال سوالی پیش میاید : آیا ما در زمان کودکی حس خوبی نسبت به آن رفتار داشتیم ؟ آیا آن رفتارها نتیجه مثبتی داشت؟ آیا ما همان گونه که پدر و مادرمان انتظار داشتند تربیت شویم تربیت شدیم یا همان گونه که آنها رفتار کردند ما تربیت شدیم ؟!

از آنجا که دنیا در عصر پیشرفت قرار گرفته و دیگر الفاظ تند و خشن جایی ندارد ومهمترازآن در عصر فرزند سالاری قرار گرفتیم . بهتر است با سیاست و به گونه متفاوت با بچه ها برخورد کنیم .زیرا زمانی که ما در حالت عصبانی قرار میگیریم (اعمالی مثل:فحاشی" کتک زدن " شکستن وسایل خانه" )را انجام میدهیم فقط چند ماه یا حداکثر چند سالی کاربرد مقطعی دارد .( همان لحظه) نه بیشتر . علاوه بر آن انرژی زیادی هم مصرف کردیم.

پس چه کتیم : ما اگر عصبانی نشویم انسان نیستیم. حالاکه قبول کردیم این حالت کاملا طبیعی ست .چه کنیم که دچار پشیمانی بعد از عصبانیت نشویم .خیلی ساده احساس خود را نسبت به کسی که ما را عصبانی کرده با دلیل میگوییم . مثال: زمانی که شما اخبار گوش میکنید کودک جلوی تلوزیون میایستد .هر چه او را صدا میکنید گوش نمیدهد.دست او را گرفته نزد خود برده به او بگویید من از دست تو عصبانی هستم .کودک:چرا؟ شما: وقتی اخبار میبینم بهتر ه جایی دیگه بازی کنی بعد که اخبار تموم شد قول میدهم با تو بازی کنم. این فقط یکی از چندین راه برای بروز دادن عصبانیتمان بود مسلماٌ شما والدین باهوشی هستید و با خلاقیت و ابتکار راههای متنوعی را امتحان میکنید . به زبان آوردن احساس خود هنر بزرگی ست .

با این روش بیان کردن احساس را به کودک خود آموزش میدهید.

حال اگر عصبانی شدید و تصمیم گرفتید او راکتک بزنید موارد زیر را در نظر بگیرید :

فرزند من چند بهار را گذرانده ؟

آیا از نظر عقلی و رشد ذهنی به مرحله ی یادآوری رسیده ؟

آیا کتک زدن نتیجه ی مثبت و ماندگاری دارد ؟

آیا همیشه کودک شما در این سن باقی میماند و بزرگ نمیشود ؟

آیا کتک زدن خاطره ی خوبی برای او خواهد شد یا صحبت درباره ی اشتباهات و نتیجه ی اشتباهات ؟

آیا ما نحوه ی تربیت کردن صحیح را به کودک یاد میدهیم ؟

آیا صدماتی که در اثر ضرب و شتم به کودک وارد میشود باعث خوشحالی ماست ؟

کودک ما از این رفتار چه نتیجه ای میگیرد ؟ مگر نه اینکه هراشتباه همسال خود را با کتک زدن به او می فهماند .

آیا کودک شما در ابعاد گنجینه ی لغات و تفکر منطقی و ابراز احساسات ، رشد خواهد کرد ؟

اگر اینطور نیست به گونه ای دیگر رفتار کنیم

با تشکر از والدین دلسوز و مهربان

 

مشاور کودک و خانواده : فرشته عباسی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کیهانه می باشد